Argumentele de ordin economico–financiar care au stat la baza delegării prin concesiune a serviciului de salubrizare constau în:
– Primăria Municipiului Tulcea nu dispune de baza materială necesară pentru desfășurarea activităților de salubrizare (utilaje, echipamente, mijloace de transport, ateliere de întreținere și reparații, stație de carburanți și personal calificat);
– Serviciul public de salubrizare va urmări să se realizeze un raport calitate/cost cât mai bun pentru perioada de derulare a contractului și un echilibru între riscurile și beneficiile asumate prin contract.
– Structura și nivelul tarifelor practicate reflecta costul efectiv al prestației și sunt în conformitate cu prevederile legale. Modificarea tarifului se face în situații de schimbare semnificativă a echilibrului contractului și este supusă aprobării Consiliului Local.
Argumentele de mediu care stau la baza delegării prin concesiune a serviciului de salubrizare constau în:
– Dotarea cu utilaje noi și performante impusă de criteriile de performanță ale UAT Tulcea duce la realizarea unui nivel scăzut de poluare a orașului. Astfel, operatorul de salubrizare poate face dovada deținerii unui număr suficient de mașini și utilaje performante, cu care va putea realiza servicii de salubrizare de calitate ridicată.
Pe parcursul contractului operatorul trebuie să își modernizeze parcul de mașini – utilaje. Pentru a evita sau minimiza orice efecte negative asupra florei și faunei, solului cât și efectele negative ale zgomotului, vibrației și luminii vor fi necesare măsuri de protecție ce ar putea implica tehnici specifice și restricții de folosire a anumitor echipamente.
Argumentele de ordin social care stau la baza delegării prin concesiune a serviciului de salubrizare constau în:
– Desfășurarea serviciului de salubritate în condițiile descrise în studiul de oportunitate va contribui la îmbunătățirea semnificativă a aspectului urbanistic și peisagistic precum și la diminuarea sau chiar eliminarea pericolelor potențiale privind sănătatea oamenilor. În plus, prin implementarea tuturor obiectivelor sistemului de salubrizare vor fi create noi locuri de muncă pentru populația din zonă. Operatorul de servicii este încurajat să îsi păstreze personalul deja calificat şi necalificat existent pe plan local, ceea ce va duce la scăderea numărului de şomeri şi implicit, la o creştere a puterii de cumpărare în rândul populației municipiului.
Primăria Municipiului Tulcea va monitoriza modul de constituire al tarifelor și modificările acestora prin aprobarea lor.
– Operatorul va avea obligația efectuării serviciilor de salubritate la un nivel superior calitativ și cantitativ, fără a fi afectați factorii de mediu.
Prin creșterea nivelului calitativ al serviciilor comunitatea locală va beneficia de o îmbunătățire a calității mediului și implicit a sănătății populației.
– În perioada operațională, impactul asupra mediului social și economic va fi semnificativ pozitiv datorită creării de noi locuri de muncă.
– Creșterea nivelului de trai și a calității vieții.
– În special problemele de igienă publică, sociale și economice vor fi ameliorate semnificativ printr-un sistem centralizat de gestionare a serviciilor in municipiul Tulcea, împreună cu Garda de Mediu și Agenția de Protecția Mediului care vor putea monitoriza sistemul centralizat de gestionare a serviciilor de salubrizare și aplicarea legislației în vigoare:
– Ordinul nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă și sănătate de viață al populației.
– Legea nr.101/2006 99/2014 legea serviciului de salubrizare a localităţilor, cu modificările și completările ulterioare.
– OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările și completările ulterioare.
În concluzie, perioada de timp plauzibilă pentru delegarea eficienta a serviciilor de salubrizare este de 5 ani. O activitate operaționala eficienta pentru agentul economic, se reflectă si in performante mai ridicate precum și intr-un nivel de costuri mai redus însemnând si pentru delegatar costuri mai mici, aferente serviciului de salubrizare. O eficienta mai ridicată in operare are influenta directa si asupra reducerii riscurilor financiare sau de operare care guvernează proiectul. Nivelul de profitabilitate este necesar însă sa fie menținut, conform legii, la un nivel rezonabil. În prezent, conform studiului de oportunitate, s-a constatat că modul actual de prestare al serviciului public de salubrizare este satisfăcător, operatorul actual al serviciilor atingându- și toate țintele de profitabilitate, eficiență și performanță impuse de UAT Municipiul Tulcea.